Træt af grød og mos

6. september 2006

Alder:
6 mdr.

Træt af grød og mos

Kære Helen

Jeg har før skrevet til dig om Karla på nu 6 ½ måned og hendes kost. Vi har imellemtiden fået et nyt problem. Hun vil pludselig ikke spise! Ikke at det er et pludselig opstået problem, for hun har egentlig aldrig været helt vild med hverken grød eller mos. MEN, det er blevet rigtig slemt nu. Hun drikker rigtig fint af kop og kan sagtens drikke op til 100 ml mme eller vand til et måltid. Det er dog ikke min opfattelse at hun drikker sig mæt, da hun lige så ofte kun drikker 50 ml.

Vi er kørt fuldstændig fast i en meget negativ måde at give Karla mad på. Det ender altid med en stor tudende Karla og en meget irriteret mor. Jeg har det RIGTIG dårligt med det, da jeg føler jeg overskrider hendes grænser 100 % idet jeg tvinger skeen ind i hendes mund for at få hende til at spise. Hvor ydmygende er det lige for hende!!

Jeg er egentlig i tvivl om hvor mange ”skefulde” ville være acceptabelt. Hvor meget mos/grød skal de mindst have pr. måltid? Jeg synes også det er rigtig synd, hvis hun skal opfatte det at spise som noget negativt.

Til formiddag/frokost hvor hun får grød med frugt, er det måltid hvor hun er lettest at give mad. Dvs. hun frivilligt selv åbner munden, men kun ca. 5 gange. Derefter er der lukket og hun er stædig. Ikke engang frugt frister. Til morgenmad (som jeg lige ...

Annonce

... er begyndt på) får hun havregrød blandet med lidt risgrød samt til aftensmad hvor hun får grønsagsmos, er hendes mund lukket med syv sejl !! Hun åbner munden 1 - 2 gange helt frivilligt, for lige som at smage, hvad det er der bliver serveret, og derefter.....lukket.. Flasken kan til tider også være en kamp. Hun er meget stædig og man skal virkelig fange hende på det rette tidspunkt.

Hun vil gerne sidde med noget mad i hånden. F.eks. et stykke frugt, brød, kiks eller en buket kogt broccoli som hun undersøger og putter i munden uden dog at få det store ned. Og selvom hun her får klumper af i munden, og sidder og hoster eller kaster det op igen, nægter hun den finblendede mos hun ellers tilbydes.

Desværre er vores hverdag sådan at Karla ofte spiser alene til alle måltider. Pga. min mands arbejdstider kan vi først spise kl. 19.00, hvilket ofte er lidt for sent for Karla. Mon det har nogen betydning ?

Hendes kostplan ser således ud med ca. tider:

Morgen: havregrød m risgrød + mme af kop
Formiddag: nogle gange flaske 200 ml og sover 2 - 3 timer
Frokost: fuldkornsgrød m frugt + mme eller vand af kop
Sove: 2 - 3 timer
Eftermiddag: flaske 100 - 200 ml
Aftensmad: grønsagsmos + mme af kop
Godnat: flaske 200 ml.

Har du et godt råd til hvordan vi kommer videre herfra!?

En madtræt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.